Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter från Lunds Universitet

Tre nya Wallenberg Academy Fellows vid Lunds universitet

[2017-12-14] Jordmikrobers påverkan på koldioxidutsläppen i atmosfären, kunskapens förvandling när den förflyttas mellan olika sammanhang, inzoomning av hälsenan på cell- och molekylnivå för att ta reda på hur en brusten sena bör belastas för att läka. Det är forskningsprojekt som Lunds universitets tre nya Wallenberg Academy Fellows ska gräva djupt i åren som kommer.

Specialdesignat protein slår mot flera bakteriearter

[2017-12-13] I takt med en ökande resistens mot befintliga antibiotika krävs nya angreppssätt vid svåra bakterieinfektioner. Nu har forskare vid Lunds universitet tillsammans med forskare vid University of Massachusetts Medical School (UMMS) i USA undersökt ett sådant alternativ. – Vi kunde visa att ett skräddarsytt protein som tidigare fungerat mot olika sorters gramnegativa bakterier, även har goda resultat i musmodell mot en grampositiv bakteriestam, säger David Ermert, en av forskarna bakom studien som publicerats i The Journal of Immunology.

Kläckta eller födda levande avgör om reptiler lever i kärnfamilj

[2017-12-13] Ormar och ödlor som föder levande ungar är långt mer benägna att bilda familjer och leva i grupp än arter som lägger ägg. Det konstaterar evolutionsforskare från bland annat Lunds universitet i en ny artikel i Nature Communications.

HIV-sjuka barn i Etiopien löper stor risk att få bristfällig behandling

[2017-12-12] Det sociala stigmat kring HIV är fortfarande starkt på många håll i världen. Barn som lever med HIV i Etiopien löper stor risk att få bristfällig behandling – eller ingen behandling alls – på grund av de rotade fördomarna. Särskilt illa riskerar det att gå för riktigt små barn som inte snabbt får rätt behandling.

Oväntat stora näringsförluster vid skogsbränder

[2017-12-12] Förlusterna av markens kol och kväve i samband med skogsbränder är mycket större än vad man hittills har känt till. Det visar en omfattande forskningsstudie som nu har sammanställt brandexperiment världen över.

Mot skräddarsydd behandling av lungcancer

[2017-12-11] Ny forskning ska identifiera och karaktärisera resistenta lungcancerstamceller och utveckla en teknik för att skräddarsy läkemedel som kan slå ut alla cancerceller hos den enskilda patienten. Detta är målet för lundaforskaren Mattias Magnusson som fått 6 miljoner kronor från Sjöbergstiftelsen för att driva forskningsprojektet.

Dödsreceptorer ny markör för typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdom

[2017-12-11] Forskare vid Lunds universitet har funnit att förekomsten av dödsreceptorer i blodet är ett direkt mått på risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes. – Vi ser att personer med kända riskfaktorer som högt blodsocker och blodfetter också har förhöjda nivåer av dödsreceptorer, säger professor Jan Nilsson som är ansvarig för studien.

Påverkas Zimbabwes kvinnor av maktskiftet?

[2017-12-08] Kommer maktskiftet i Zimbabwe att påverka kvinnornas situation? Karin Steen, verksam vid Lunds universitets centrum för studier i hållbar utveckling – LUCSUS – befinner sig just nu i landet och forskar om land- och markfrågor, med särskilt fokus på kvinnorna.

Komplex bakgrund till fåglars flyghastighet

[2017-12-08] Bakgrunden till fåglars flyghastighet är mer komplex än forskare fram tills nu har lyckats visa. I en ny studie från biologiska institutionen vid Lunds universitet konstaterar forskare att fåglar använder flera olika, var för sig relativt enkla men effektiva sätt för att reglera hastigheten genom luften och kompensera för medvind, motvind och sidvind.

Vinsten tar Lundastudenter till final i Malaysia

[2017-12-07] De vann svenska finalen – nu får Lundalaget med fyra studenter från Ekonomihögskolan åka till Malaysia för att representera Sverige i finalen nästa år. Affärsutmaningar för ett sydafrikanskt postföretag stod på agendan då studenter från landets främsta ekonomiutbildningar gjorde upp i Sverigefinalen av världens största casetävling.

Händer på Lunds Universitet