Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter från Lunds Universitet

Einar Hansens Forskningsfond prisar digital arkeolog och kognitionsvetenskapens fader vid Lunds universitet

[2017-06-26] Forskningsfondens svenska pris för framstående humanistisk forskning tilldelas Nicolo Dell’Unto som prisas för sin forskning om digital utveckling av arkeologiska metoder. Prissumman är på 150 000 danska kronor. Det svenska hederspriset går till Peter Gärdenfors som är internationellt erkänd för sin forskning inom kognitionsvetenskap.

Småskaliga kalhyggen riskerar störa hela regnskogen

[2017-06-26] Den pågående avskogningen i Amazonas utkanter kan få allvarliga följder även för den orörda regnskogen längre in i området. En ny forskningsstudie visar att inte bara klimatet påverkas negativt av avskogning. Faktum är att själva ekosystemets stabilitet i hela Amazonasregionen hotas på grund av den onda cirkel som uppstår när avskogning sker i ytterområdena.

Genombrott i cellfabriken – Upptäckt kan ge ny inblick i sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons

[2017-06-26] Det saknas idag fortfarande viktiga pusselbitar för att vi ska kunna förstå vad som driver sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons. Ett avgörande hinder för forskare är att det inte går att undersöka en levande hjärncell hos någon som drabbats. Genom ett nytt ”recept” för cellomvandling har forskare i Lund hittat ett sätt att i stor skala producera sjuka, åldrade hjärnceller, i en cellodlingsskål. Efter en biopsi på patienten transformeras hudcellerna till hjärnceller som effektivt imiterar sjukdomstillståndet och patientens ålder. Att cellerna nu kan framställas i stora antal innebär att forskarna kan genomföra en rad experiment som tidigare inte varit möjliga.

Lunds första professorer i miljövetenskap

[2017-06-22] Centrum för miljö och klimatforskning har anställt två nya professorer med fokus på forskning kring mänsklig påverkan på miljöförändringar.

Världens största kanariefågel

[2017-06-22] Biologerna Martin Stervander och Bengt Hansson vid naturvetenskapliga fakulteten i Lund har tillsammans med kollegor från Portugal och Storbritannien fastslagit att den utrotningshotade stenknäcksiskan är världens största kanariefågel.

Generna som styr din förmåga att försvara dig

[2017-06-20] Forskare vid Lunds universitet och deCODE Genetics på Island har studerat hur vårt antikroppsförsvar påverkas av variation i vår DNA-sekvens. Man upptäckte 38 tidigare okända genvarianter som styr blodets antikroppsnivåer, och därmed kan påverka vårt immunförsvar. Upptäckten, som nu publiceras i Nature Genetics, kan få betydelse för framtida forskning och behandling av t ex immunsjukdomar och infektioner.

Ullens sammantvinnade liv

[2017-06-19] Den argentinska konstnären Monica Girón gjorde en utställning som bestod av stickade dräkter åt utrotningshotade fågelarter i Patagonien. Utställningen utgör avstampet i antropologen Annika Capelán Köhlers avhandling där hon låter merinoull vara navet i en historia som spänner över allt från världshistoria till små detaljer om fårskötsel och om ullfibers mikromillimeter.

Stacey Ristinmaa Sörensen går in som prorektor

[2017-06-16]

Biologer vinnare av Skånes vindkraftspris

[2017-06-15] Biologerna Martin Green och Jens Rydell, forskare vid Naturvetenskapliga fakulteten på Lunds universitet, tilldelas Skånes vindkraftspris 2017. Priset får de för sin forskning om vindkraftens påverkan på fladdermöss och fåglar.

Broccoli i fokus när ny substans mot diabetes identifierats

[2017-06-15] Forskare har identifierat en antioxidant – rikligt förekommande i broccoli – som en ny antidiabetisk substans. En patientstudie visar på signifikant lägre blodsockernivåer hos deltagare som åt broccoliextrakt med höga halter av sulforafan.

Händer på Lunds Universitet